Review in Vital Weekly en deelname aan Listen to the Drum(s)

Drone is geen muziek die je hoort in winkels, op de radio of op feestjes. Toch zijn er mensen die er graag naar luisteren. Dat ik niet de enige ben, toont de review die ik een paar weken na de release van Radio Kootwijk kreeg. Tot mijn vreugde wilde Frans de Waard voor Vital Weekly de vijf drones van het debuut recenseren. Ik las Frans al enige tijd regelmatig en genoot van zijn recht toe recht aan geschreven recensies. Daarom ben ik trots op de volgende recensie:

Behind Scheerling is local musician Bert van Beek, who has five pieces here, all of which have been inspired by poetry of Dennis Gaens, translated by Van Beek’s mother in the dialect of Enter, a part of the East of The Netherlands – I kid you not. You can read these poems, enclosed in a small booklet, while listening to the music, or try to recite them while playing this. The music is quite interesting. It’s my introduction to Scheerling as such and I must say I quite enjoyed these five drone like ambient pieces. There is credit for bass and drums, but I must admit I didn’t hear these. Maybe they are all too heavily processed in here? It’s hard to say what it is that Scheerling does here. It might be some sort of field recordings being processed, electro-magnetic currents or slowed down harmonium sounds. Or anything else that is suitable of a solid melt down in either the analogue or digital domain. It’s all dark and moody and with those dialect poems you might expect something like Pjipstilling (Machinefabriek and Kleefstra brothers), except Scheerling remains all instrumental. Quite moody, but maybe because of the early dark times of the season, I thought this was quite a fine release. Perhaps nothing new as such under the grey autumn ambient sky, but a most welcome new name.
– Radio Kootwijk, Scheerling Vital weekly 959, Frans de Waard

Naast de recensie werd ik door Oscar gevraagd om voor Oggy records mee te doen aan het kunstproject ‘Listen to the Drums’. Oggy Records cureerde voor cultureel terras de Kaaij in de zomer van 2014 zes weken lang vijf olievaten. De Kaaij is gelegen onder de Waalbrug aan de rand van de Nijmeegse natuur. Vanwege het groene karakter van Scheerling vond ik dat natuurlijk te gek. In de olievaten was iedere week een selectie van vijf geluidsfragmenten te beluisteren. Cultureel terras de Kaaij is een langlopend, gratis festival aan de haven onder de Waalbrug in Nijmegen. Deze idyllische ligging aan de Waal bleek niet zonder gevaar.

onder water

Hoog water dat de olievaten onder zette, leek een paar weken na de opening een vroegtijdig einde te maken aan het project. Oscar wist één van de olievaten te redden en zette het project voort als ‘Listen to the Drum’ en in de week van 7 tot 14 september was Scheerling te horen met twee nieuwe composities op cultureel terras de Kaaij.

listen to the drum

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s